Wednesday 5 December 2012

Kenapa daun jadi kuning?

Assalamualaikum w.b.t. Entry kali ni aya anak tolong sesiapa yg berkebun *macam abah aya yg hari2 pikir masalah kebun dia yg tak menjadi. hee. Kesian. So here, 6 Masalah Pokok/Tanaman Menjadi Kekuningan.
cara, elak, daun, jadi, kuning, jaga, tanaman, sihat, pokok, menguning


1. Garam terkumpul: Garam laut yang terdapat di dalam air dan menjadi kerak pada permukaan tanah merupakan antara sebab daun bertukar warna. Cara atasi; gemburkan tanah dan elak penggunaan baja berlebihan.

2. Akar reput: Masalah ini menyebabkan tanaman sukar mendapat air yang mencukupi. Akar reput disebabkan akar yang berat, tanah basar atau akar yang berlendir. Cara atasi; siram mengikut kesesuaian tanah dan tanaman. Elak tumbuhan hidup berendam dalam air yang penuh.

3. Sensitif kepada fluorida: Terdapat tumbuhan seperti famili Dracaenas, Cordyline dan Calathea yang sensitif terhadap fluorida dan menyebabkan daun menjadi kekuningan. Cara atasi; Siram menggunakan air suling atau air hujan.

4. Kemarau: Penyiraman yang tidak mencukupi sama ada jarang disiram atau disebabkan kemarau. Cara atasi; Siram mengkiut jenis tumbuhan.

5. Kelembapan rendah: Kelembapan udara turut menyumbang daun menjadi kekeringan atau terbakar seterusnya gugur. Cara atasi; Tanam pokok di tempat yang mengandungi air dan batu batu kecil. Elakkan meletak tanaman berdekatan radiator atau saluran pemanasan.

6. Kurang baja: Tanaman memerlukan pemakanan seimbang berupa baja sekurang-kurangnya sekali sebulan. Cara atasi; Ikut arahan penggunaan baja mengikut kesesuaian tanaman.


 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.